Om lärare, elever och fysisk integritet.

Har ni hört om fallet i Sverige där en lärare lyfte en trilskande elev ur en soffa med påföljden att eleven blev kränkt och läraren anmäld till Barn- och elevombudet? Det hade inte jag heller, men igår då jag på hemvägen lyssnade på Eftersnack som äntligen återvänt från sin sommarpaus hörde jag programvärdarna tala om händelsen som i Sverige har blivit ett fall för Högsta domstolen. Jag tycker det hela är jättekonstigt av två olika anledningar.

För det första känns det ganska extremt att en sådan här grej ska behandlas i en massa olika rättsinstanser. Det måste ju finnas sätt som är mer skonsamma för såväl eleven som läraren. Nu vet jag i och för sig att Barn- och elevombudsmannens uppgift inte är att förfölja och bestraffa enskild undervisningspersonal. Ombudsmannens uppgift är istället att utreda om skolor agerar korrekt och uppfyller alla sina förpliktelser, vilket i det här fallet säkert kan vara helt motiverat att göra. Inte minst för att det har visat sig att den lärare som anses ha agerat fel inte kände till elevens specialbehov och därför inte beaktade dessa då hen försökte lösa situationen. Det är klart att alla lärare inte ska veta allt om alla elever, men det är säkert vettigt att utreda om läraren i det här fallet borde ha haft tillgång till mera information än hen hade.

För det andra tycker jag det är konstigt att en lärare kan uppleva att en rimlig lösning på en situation där en elev vägrar stiga upp ur en soffa är att lyfta bort barnet ur möbeln. Hur jag än vrider och vänder på saken, lyckas jag inte begripa hur läraren som dessutom hade en annan vuxen med sig kunde komma fram till att ett fysiskt ingripande var den förnuftiga utvägen. Naturligtvis förstår jag att vardagen i en skola är kaotisk och att en lärare kan vara trött och jag fattar också att barnet inte behöver ta skada av att någon lyfter upp det, men på något vis känns det att ribban för att ingripa fysiskt är ställd onödigt lågt om två vuxna löser en vanlig konflikt med en elev genom att ta tag i barnet. Det finns liksom så fruktansvärt många andra verktyg att ta till och sätt att kommunicera att något måste ske genast, att våld inte känns som en rimlig lösning.

Själv skulle jag – och som ni vet är jag lärare – aldrig ta i en elev i en liknande situation. Som jag ser är ett fysiskt ingripande i en dylik situation lika med att erkänna att en saknar både argument och auktoritet och framförallt tålamod. Det är helt oacceptabelt tycker jag. I  Svt-artikeln nämns att läraren ska ha sagt att hen skulle ha agerat annorlunda om hen hade vetat om elevens diagnoser, men helt ärligt fattar jag inte varför just diagnoserna skulle vara det avgörande här. Skulle det vara okej att ta tag i en elev som vägrar lyda, men saknar diagnoser? Varför?

Som manlig lärare har jag funderat en hel del på det här med elevers och studerandes fysiska integritet. Det jag har kommit fram till är att det aldrig är okej att jag rör en av de ungdomar jag arbetar med. Det finns inte en vardaglig situation i vilken det skulle kunna anses vara en rimlig handlig att jag lägger handen på en studerande axel, ingen situation i vilken det skulle vara okej att ta någon i handen och när jag skriver detta ser jag själv hur absurd tanken på att göra något av det där låter. De enda situationerna då jag tycker att det för mig skulle vara rimligt att handgripligen ta tag i elever eller studerande är sådana i vilka ungdomarna skulle utgöra en fara för sig själva eller andra, och också då därför att det i en sådan situation antagligen skulle vara viktigt att agera snabbt.

Själv tycker jag alltså att det är svårt att förstå varför en lärare skulle behöva lyfta en trilskande elev ur en soffa. Det kan finnas situationer då ett sådant agerande känns rimligt, men jag tror de flesta fall där en elev inte utgör ett hot för sig själv eller andra går att lösa utan fysiska ingripanden. Jag anser att det bör gå. Ändå kan jag tycka att det låter löjligt att pröva en grej som den med läraren, eleven och soffan i en hög rättsinstans.

Vad tycker ni? Ska lärare få ta tag i elever och under vilka omständigheter är det rimligt att en pedagog rör vid ett barn? Spelar lärarens kön någon roll? Jag hör gärna hur ni tänker.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: