Om män, kvinnor och skolungdomars fysiska integritet.

Jag nämnde igår i en bisats att jag som manlig lärare upplever att det egentligen aldrig är okej för mig att röra vid någon av de studerande jag undervisar. Jag vet inte om någon av er som läste tyckte det här var konstigt av mig, men jag har faktiskt funderat en hel del på vad jag kan göra för att så många studerande som möjligt ska känna sig så trygga som möjligt på mina lektioner och det här med att aldrig riskera att kränka deras fysiska integritet är en de saker jag kommit fram till. Jag har också tänkt mycket på vad det beror på att jag tycker att det är olämpligt för just manliga lärare att fysiskt beröra sina elever och studerande, och vet ni vad jag har kommit fram till? Att det – trumvirvel – beror på könsroller!

Ja. No shit, eller hur? Tanken på män som på ett eller annat sätt fysiskt berör barn och unga som inte är deras egna väcker lite andra associationer, än tanken på kvinnor som gör samma sak. Och här menar jag måste det vara könsrollerna som är den avgörande faktorn. Kvinnor förknippas traditionellt med mödraskap och sådana egenskaper som hänger ihop med den rollen, medan män ju ofta framställs som något slags sexuella rovdjur och helt klart påverkar det här den interaktion som är möjlig mellan manliga respektive kvinnliga lärare och  deras elever och studerande. Att sinnebilden för en pedofil är en vidrig (manlig) snuskgubbe hjälper knappast heller. Hur som helst anses det väl närmast naturligt att en kvinnlig lärare till exempel tröstar en elev genom att hålla om hen, medan ett motsvarande agerande av en manlig lärare nog skulle anses vara olämpligt och dessutom skulle bli allt mer olömpligt ju äldre barnet i fråga var.

Nu vet jag inte om jag själv tycker det är ett problem att jag tycker det inte är lämpligt för mig att röra vid mina studerande. Jag är tvärtom övertygad om att det hela är precis som det ska. Ändå kan jag tycka att just det faktum att interaktionen mellan lärare och studerande åtminstone i viss mån påverkas av lärarens kön, är ett bra exempel på hur könsröller på ett väldigt konkret sätt påverkar vardagen för en väldigt konkret grupp människor.

För påverkas gör den, vardagen. Redan det faktum att det finns könsroller och förväntningar på könsroller påverkar umgänget mellan lärare och elever. Att elever och studerande kanske uppfattar lärare olika beroende på kön påverkar interaktionen. Och dessutom är det inte bara växelverkan mellan de vuxna och ungdomarna som påverkas. Också arbetsbilden – antar jag – påverkas av att olika lärare förknippas med olika förmåga att skapa trygghet, vilket i sin tur -antar jag igen – påverkar arbetsmängden.

Hur som helst tycker jag det här med lärare och könsroller är väldigt intressant. Vad tror du, påverkar lärarens kön den studerande och finns det outtalade förväntingar och regler som har att göra med kön och säger något om det bemötande en elev eller studerande kan tänkas förvänta sig?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: