Läroplanslarvet 3.

Jag har funderat jättemycket på varför jag har så svårt att förhålla mig till allt den nya läroplanen säger om att handleda och hjälpa och stöda studerande. Jag har undrat varför jag inte en sekund tror på att de som fattar beslut om nya styrdokument bryr sig om att fostra harmoniska ungdomar. Jag har vänt och vridit och grubblat för att förstå hur det kan komma sig att jag blivit så cynisk att jag inte förmår lita på att något av det som den nya planen säger om att stöda tonåringar är uppriktigt menat.

Jag har funderat och undrat och grubblat och nu tor jag att jag äntligen vet var skon klämmer. Jag får inte den oväntade omtanken att gå ihop med den effektivitetskåta utexamineringshets som utbildningspolitiker på senare år riktat mot alla utbildningsstadier. Varför skulle samma människor som driver igenom idiotiska antagningsreformer och kräver att sextonåringar fattar avgörande beslut om sin framtid plötligt bry sig om gymnasisters välmående. Det köper jag inte.

Lyckligtvis behöver jag inte göra det heller. Det räcker att jag är beredd att jobba med och för de studerande och det är jag alltid. Att tillsammans med kunniga kollegor få fostra landets framtid är trots allt ett oerhört privilegium. Det är ett uppdrag som trots politik och tunga tättduggande läroplansreformer känns viktigt varje dag.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: