Gymnasieranking.

Igår rapporterades det om att ännu en instans ännu en gång har rangordnat landets gymnasier utgående från kriterier som mäter en sak, men samtidigt egentligen inte beaktar någon annan. Så där som instanser brukar göra då de rangordnar och vill ge sken av att förstå sig på kvalitet. Resultatet är att en del gymnasier verkar ha klarat sig bättre och andra sämre, vilket väl är förväntat med tanke på att det är så det brukar gå då någon rangordnar något.

Jag frågar mig ofta vilken nytta vi som jobbar i gymnasier egentligen har av att någon granskar oss genom ett visst filter och placeras oss på en viss plats i en hierarki. Säger det egentligen något alls om hur bra vi lyckas, eller avslöjar det snarare bara att vi lyckas ungefär så som vi borde. Över lag är ju resultaten i rankingarna i regel de förväntade. Gymnasier med höga antagningsmedeltal klarar sig bra då skolorna rangorndas uteslutande utgående från studentexamensresultat, medan gymnasier med låga antagningsmedeltal relativt sett ser ut att klara sig bättre då fokus är på den utveckling som sker mellan antagning och dimission. Undantag finns naturligtvis också, och de skolor som samtidigt toppar alla slags gymnasierankingar har nog all orsak att brösta sig en aning.

Jag själv är inte särskilt intresserad av hur min skola klarar sig i förhållande till andra skolor. Jag tycker alla gånger att det är mer intressant att se hur den egna skolan klarar sig i relation till sig själv. Jag tror jag kan få veta mera om hur jag och mina kollegor lyckas med vårt uppdrag genom att jämföra olika stuerandeårskullars vitsordsutveckling och granska hur våra studenters studentvitsord utvecklas över tid, än genom att kolla på hur  andra skolor med helt andra verksamhetskulturer klarar sig jämfört med oss. Ur individens (och kanske den enskilda skolans) synvinkel borde ju syftet med betyg ändå aldrig vara att rangordna, utan att få syn på var en själv befinner sig i relation till uppställda mål. I den processen har åtminstone jag ganska liten nytta av att veta hur mitt gymnasium ser ut att klara sig då man jämför det med en skola någon annanstans i landet.

Med det inte sagt att jag inte blir glad varje gång en skola jag jobbar för verkar klara sig bra. En fin placering är bekräftelse för dem som behöver det -till exempel för mig själv – och en liten och välförtjänt boost jag gärna unnar alla de kollegor som år ut och år in sliter för att utveckla sina skolor och arbetsgemenskaper. Gymnasierankingen är ett trevligt betyg på utfört arbete, men jag tror att den bara undantagsvis avslöjar något slutgiltigt om hur en skola utvecklats över en längre tid.

 

 

2 reaktioner till “Gymnasieranking.”

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: