Om grundskola och förlängd läroplikt.

Jag skrev inte ett enda ord under veckoslutet, men jag funderade mycket på sådant jag gärna hade skrivit om ifall jag hittat orken. Det jag tänkte mest på var beslutsfattarnas enfaldiga idé om en ny och längre läroplikt som skulle omfatta andra stadiet. Jag förstår inte vad de förväntar sig att en reform som tvingar ungdomar att gå längre i skola ska leda till annat än ökade utgifter och fler missnöjda människor.

I lördagens Hbl ingår en artikel som handlar om den förlängda läroplikten. De lärare och tjänstemän som intervjuas i artikeln verkar dela min oro och ställa sig skeptiskt till samma saker som jag. När utbildningsdirektören Päivi Päivärinta undrar hur det hela ska finansieras och läraren Jan-Mikael Wikström påpekar att grundskolan har en central roll när det gäller att se till att ungdomarna faktiskt klarar av studier i gymnasier och yrkesskolor kan jag inte annat än hålla med och fråga mig om det i så fall faktiskt är andra stadiet som i första hand behöver extra resurser.

I synnerhet det Wikström säger innehåller enligt mig mycket sanning. Grunden för studier på andra stadiet läggs i GRUNDskolan. Där skapas förutsättningar. På andra stadiet kan vi bara släcka eldar och visst är det något, men mindre än om bränderna hade förebyggts. Kanske mest därför tycker jag beslutsfattarna kunde ge fan i att förlänga läroplikten och istället satsa pengarna på årskurserna 0-9. Det är där behovet av extra vuxna är allra störst och det är där de behöriga specialpedagogerna saknas allra mest.

Som lärare på andra stadiet upplever jag att det arbete som görs i grundskolan är det kanske viktigaste som utförs inom utbildningen i det här landet. Det är på årskurs 0-9 som eleverna växer mest, det är där de lär sig mycket och det är tyvärr också där de ibland förlorar tron på den egna förmågan att förstå och klara av. Det är i grundskolan vi borde  sätta in en förebyggande stöt och det borde få kosta pengar.

Jag kan inte förstå att det på sikt skulle bli för dyrt för samhället att ge grundskolorna resurser som räcker till för att i ett tidigt skede hjälpa dem som behöver hjälp. Då alternativet är att vänta, låta problemen hopas och skapa utmärkta förutsättningar för utslagning tycker jag det känns som ett rimligare alternativ att se till att det finns så mycket fyrk att skolorna klarar av att hjälpa innan utmaningarna hinner blir alltför stora.

Jag tror det bästa vi kan göra för våra barn och unga är att se till att grundskolan har tid och möjlighet att hjälpa dem som behöver hjälp. Jag tror vi kan uppnå mycket mera genom att maximera barns och ungas möjligheter att få stöd i tid, än genom att tvinga dem gå i skola. Börjar vi i tid kanske vi faktiskt kan förebygga något riktigt tråkigt, vilket jag tycker inte låter alls dumt.

Förlänger vi läroplikten visar vi däremot bara att vi egentligen redan har gett upp och det kanske inte är något riktigt bra alternativ.

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com-logga

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

Ansluter till %s

%d bloggare gillar detta: